Frukost på Franska fastan

Efter lite mer än en veckas fasta kan vissa slutsatser dras; viktnedgång såklart men kanske viktigare är insikter. Alltså vad vi har lärt oss på två veckor? Tror att det första är att fasta tillsammans med kollegorna i en vecka faktiskt inte var så svårt. Nästan enkelt.

Skandiets Cappucino och Cacao

Resultaten efter en vecka var att vi alla kände oss piggare, lättare och snyggare, om det nu är möjligt? Och tillsammans hade vi i besättningen gått ned över 20 kg!!

Vi började varje morgon med frukost som bestod av Skandiets cappucino eller cacao och lite extra grönsaker med örtsalt och antingen ingefära shot eller citron och limevatten. Låter lite torftigt kanske… och det är det såklart i jämförelse med en smarrig frukostfralla och ett glas juice och några kokta ägg med kaviar. Men att fasta innebär ju just det att faktiskt utesluta det som gör att kroppen behöver arbeta med det som vi äter. På ett sätt är en fasta en vila för kroppen.

När man fastar så försätter man kroppen i något som heter ketos. Vid det här tillståndet använder kroppen fett istället för kolhydrater som energi. Om man inte äter sent på kvällen så sker det varje natt när vi nattfastar. Kroppen har en begränsad möjlighet att lagra kolhydrater men använder kolhydrater som första val av energisubstrat. Fett lagrar vi tills när det blir sämre tider. I vårt samhälle blir det dock inte sämre tider… Pressbyrån och 7/11 är öppet och tillgängligt så vi behöver inte egentligen lagra fett.

Man kan tveklöst säga att vi människor i stadsmiljö befinner oss i en icke gynnsam miljö. Det här är intressant när man tittar på problemet på befolkningsnivå. Då ser man att det finns 1/3 av befolkningen (epidemiologiska studier gjorda i USA) som så att säga är resistenta mot miljön eller helt enkelt inte går upp i vikt av att befinna sig bland snabbmatsställen, skräpmat, godis och överflöd generellt. Somliga av dessa anstränger sig säkert och äter hälsosamt och balanserat men vi känner ju alla någon som kan sitta och äta dubbla portioner, snacks, läsk och godis utan att det verkar fastna någonstans. Hur kommer det här sig?

Arv och miljö. För er som tänker att ”jag är nog fast i de här genetisk arvet, det är bara gilla läget” vill jag varmt rekommendera att titta på Ingmar Ernbergs föreläsning om Epigenitik En fördjupning med titeln Den epigenetiska revolutionen.

Professor Ingemar Ernberg föreläser om epigenetik.

Gener så att säga slås av och på beroende bl.a på livsstilsval som ex. motionsgrad och matvanor, som ju är en del av människans miljö, inre och yttre. Det finns något hoppfullt i epigenetik, förändringspotential, förändring och rörelse.

Frukost i Stavsnäs

Frukost är ett mål som ofta består av samma sak varje dag. Så har det blivit på franska fastan. Det finns en hel del olika smaker att välja på av olika sötare alternativ den skulle också kunna bestå av en omelette med grönsaker men vi var våra vanor trogna och har valt att ha samma frukost alla dagar ombord.

Frukostalternativ vid hotellfrukostbuffe. Att välja lite klokt även när alla alternativ finns uppdukade.

Varannan vecka jobbar jag som dietistkonsult på en vårdcentral i Norrköping och sover då en natt på hotell. För att försöka vara kvar i ketos men ändå unna mig något gott från hotellets frukostbuffe fick det bli ost, grönsaker och en skål med naturell yogurt och lite bär. Bär ingår inte egentligen på första steget i franska fastan men matsituationer, måltider och vardagsmat gör det och att börja fundera på HUR man gör när man ställs inför det överflöd som en buffe innebär är absolut en stor del av syftet med fastan.

Hur och varför vi väljer som vi gör i alla matsituationer/matval som vi ställs inför varje dag.

Beteendeförändring, förändring, rörelse!