Luncher på Franska fastan dag 2

Ingredienser i en senapsdressing, olivolja, osötad senap, örter, vinäger, salt och peppar.

Franska fastan är ett hälsokoncept som i väldigt stor utsträckning syftar till att hjälpa till med beteendeförändring. Att göra hållbara förändringar kan vara svårare än man tror. Många, eller de flesta, VLCD (very low calorie diets) innebär att man under några veckor dricker måltidsersättningar av olika slag. Alltså pulverdieter. Man går ned i vikt men risken är stor att man går upp igen, delvis för att man inte lägre håller sig till dieten givetvis, men det verkar vara ännu lättare att gå upp i vikt igen efter en VLCD fasta.

Hur det än förhåller sig, om det bara handlar om att man inte följer sin kostplan längre eller om det finns andra orsaker till detta kan man än så länge bara spekulera i. Det bör dessutom finnas en stor individuell variation i detta men En studie som jag läst som handlade om just VLCD, visade att personer som genomgår en pulverfasta också utarmar sin tarmflora, och om det är något som den senaste tidens explosion av forskning visat när det gäller ämnet tarmflora så är det att mångfald (av tarmbakterier) är kopplat till diverse positiva hälsoutfall. Det här skriver professor Tim Spector om i boken Matmyten Han för också fram teorin att utarmningen av tarmfloran under en ensidig pulverfasta kan vara en bidragande orsak till att många upplever att det är lättare att gå upp i vikt igen när man börjar introducera livsmedel.

Sparrissoppa, Lignaform, från Skandiet. Med färsk sparris och gräslök som tillägg. Soppan har ett högt proteininnehåll och lågt fett och kolhydratinnehåll.

Så tillbaka till luncherna på Franska fastan, de består egentligen mest av grönsaker. I alla fall i vår tappning. Igår blev det svampomelett med svampsallad (och surkål) och idag ostomelett med tomatsallad, snabbkokt blomkål och broccoli (och surkål) (recept följer)

Svampomelett med lyxig sallad av hackad champinoner,gurka, haricotes vertes, ett knippe ruccola, och en näve alfalfagroddar, smaksatt med dressing på olivolja, balsamvinäger, torkad dill, vitlökspulver, lökpulver, örtsalt och vitpeppar.
Ostomelett med tomatsallad.
Tomatsallad med två sorters tomater, purjolök, böngroddar, bladspenat marinerad i örtdressing på olivolja, rödvinsvinäger, osötad senap, färsk basilika, örtsalt och svartpeppar.

Det som är unikt med produkterna från Skandiform i jämförelse med andra produkter på marknaden är att det är så lågt kolhydrat – och fettinnehåll i dem, vilket gör att det finns utrymme för att äta en större mängd grönsaker med lite dressing till. Vilket i sin tur, i teorin, bör göra det enklare att fortsätta hålla i sina goda matvanor på sikt. Att så att säga lägga till en stor mångfald av olika livsmedel i kombination med ett högt proteininnehåll bidrar både till viktnedgång, blomstrande tarmflora och förhoppningsvis hållbar livsstilsförändring i kombination med motion och matglädje. Än så länge funkar det (OBS dag 2) och vi håller humöret uppe, återkommer framåt fredag/lördag med nyheter om hur fastan och humöret faller ut. Om surkålen gör sitt?? Läs mer på: https://skandiet.se/franska-fastan/

Instagram @dietistan.se #Franskafastan